Logo bg white

Veelgestelde vragen

Op deze pagina treft u een overzicht aan van de veel gestelde vragen over Tico Reizen, onze werkwijze en wat u kunt verwachten van ons als reisorganisatie. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

Algemene vragen

Wie is Tico Reizen en wat doen we?

Tico Reizen is een kleinschalige reisorganisatie bestaande uit een klein en gedreven team van enthousiaste reisspecialisten. Ons sfeervolle kantoor in de prachtige Amsterdamse grachtengordel is de plek van waaruit we exclusieve, op maat gemaakte reizen samenstellen naar vele bestemmingen in Afrika, Azië, Europa, Latijns-Amerika, de Poolgebieden en Oceanië. Al sinds 1993 zijn we actief en sindsdien hebben we een mooie vaste klantenkring op weten te bouwen.

Meer informatie over ons team vindt u op onze Team pagina.

Door onze jarenlange kennis en expertise en samenwerking met uitstekende partners ter plaatse zijn wij specialist in de organisatie van unieke reizen met een zeer hoog serviceniveau. In onze reizen voeren bijzondere excursies, schitterende accommodaties en een uitstekende logistiek de boventoon. Wij nemen u de organisatie van de volledige reis graag uit handen, zodat u alleen nog maar hoeft te genieten.

Blank

Waarom zou ik mijn reis bij Tico boeken?

Het is een vraag die ons af en toe gesteld wordt. Waarom zou ik mijn reis bij een reisorganisatie boeken als ik (vrijwel) alle onderdelen ook prima zelf kan regelen?

Wilt u zorgeloos op reis, vindt u het prettig om een direct aanspreekpunt te hebben, houdt u van mooie accommodaties en laat u zich graag adviseren? Dan bent u bij Tico Reizen helemaal aan het juiste adres.

Kennis & ervaring

Onze reisspecialisten hebben vrijwel alle bestemmingen zelf bezocht en kunnen aan de hand van hun kennis en ervaring met enthousiasme een op uw wensen en voorkeuren afgestemde reis samenstellen. Persoonlijk advies is hierbij van onschatbare waarde en uw speciaal toegewezen reisspecialist zal alles in het werk stellen om alle reisonderdelen naadloos op elkaar aan te laten sluiten.

Kwalitatieve partners

Wij zijn aangesloten bij het ANVR, SGR, SGRZ en het Calamiteitenfonds, dus al onze reizigers profiteren van de zekerheden die worden aangeboden. Zo zorgt de ANVR voor de juiste regelgeving, de SGR (en SGRZ) voor uw financiële zekerheid en het Calamiteitenfonds is er voor u wanneer u onverhoopt thuiswaarts moet keren bij een calamiteit op de bestemming.

Maar ook al onze partners die hun aandeel hebben in uw reis zijn van grote toegevoegde waarde. Wij werken samen met de beste en meest betrouwbare leveranciers. Hierbij moet u denken aan de beste luchtvaartmaatschappijen, maar juist ook onze partners op de bestemming zelf, waaronder de hotels, lokale gidsen en onze agenten die de assistentie bij aankomst in het land van ons overnemen. Zij worden stuk voor stuk met veel zorg geselecteerd. Met de meesten werken we al vele jaren samen en we weten dan ook dat u in goede handen bent, mocht u assistentie nodig hebben.

Maatwerk

Iedere reis die wij samenstellen is tot in detail overdacht. U verblijft in de speciaal door ons geselecteerde en bij uw wensen passende accommodaties. Een belangrijk onderdeel van iedere Tico-reis zijn de unieke ervaringen die we onderweg voor u verzorgen. Van een kleinschalige kookcursus tussen de rijstvelden in Vietnam tot een Via Ferrata op Borneo. Deze ervaringen zorgen ervoor dat uw reis onvergetelijk zal zijn. We helpen u (waar nodig) tevens met het aanvragen van een visum en ook voor extra verzekeringen kunt u bij ons terecht. We beseffen ons dat iedere reiziger anders is en stippelen een programma voor u uit wat aan al uw wensen en eisen voldoet.

De voordelen van het boeken van een reis via een reisorganisatie zijn nog wat uitvoeriger verwerkt in deze blog.

Blank

Wat moet ik mij bij de verschillende voorbeeldreizen voorstellen?

Voor iedere Tico-bestemming hebben we een aantal prachtige voorbeeldreizen en unieke arrangementen op onze website staan. Op deze manier kunt u alvast kennis maken met onze favoriete routes (voorbeeldreizen), excursies en accommodaties (arrangementen) die wij van harte kunnen aanbevelen.

Bij veel voorbeeldreizen ziet u onze benaming 'Delight', 'Deluxe', 'Remote' en 'Compleet' terug. Voor een overzicht van de specifieke kenmerken van onze reizen, verwijzen wij u graag door naar deze blog.

Welk type accommodaties kunnen onderdeel uitmaken van mijn reis?

U kunt in uw offerteaanvraag aangeven in welk type accommodaties u wilt overnachten; u kunt het gewenste aantal sterren noteren evenals een voorkeur doorgeven voor o.a.design hotels of boutique hotels. Afhankelijk van uw doorgegeven budget en genoteerde wensen, worden de accommodaties geselecteerd die het beste aansluiten bij uw wensen en voorkeuren.

Wij hanteren ons eigen sterrensysteem ★★★★, waarin wij op basis van onze eigen bevindingen (of die van onze lokale partner) sterren toekennen aan een accommodatie. Houd er rekening mee dat het aantal sterren niet altijd zal overeenkomen met het aantal sterren wat het hotel zelf voert op de eigen website. De sterren worden toegekend op basis van de locatie, het serviceniveau, de kwaliteit van het onderhoud en de ervaringen van reizigers die u recentelijk voorgingen.

In uw persoonlijke reisprogramma kunt u de sterren voor het gekozen hotel terugvinden. De meeste hotels en lodges in onze reisprogramma's hebben vier of vijf sterren.

Blank

Aan welk budget moet ik denken bij jullie reizen?

Tico Reizen biedt exclusieve op maat gemaakte reizen aan. Al onze reizen bevatten bijzondere accommodaties en onvergetelijke excursies en zijn tot in de puntjes verzorgd. Het budget verschilt per bestemming en is zeer afhankelijk van allerlei factoren waaronder de accommodatiekeuze, reisduur en aard van de geselecteerde excursies.

Onze voorbeeldreizen zijn stuk voor stuk uitgerust met een indicatieve reissom ter referentie. Onze focus ligt op bijzonder, exclusief en onvergetelijk. Onze reizen zijn dan ook niet voordelig. U boekt dan ook niet een paar reisonderdelen, maar een totale ervaring waarin jarenlange kennis en ervaring is verwerkt en u altijd kunt rekenen op assistentie, ook wanneer er op de bestemming zelf (ongeacht het tijdstip!) onverhoopt iets misgaat.

Blank

Tico & duurzaamheid

We zijn continue in ontwikkeling en een duurzamere manier van het inrichten van onze reizen heeft onze aandacht. We werken er hard aan om de positieve uitwerking van onze reizen te vergroten en de negatieve uitwerking van iedere reis te verkleinen. Zonder in te leveren op de luxe ervaring, streven we naar beter, mooier en duurzamer reizen.

Meer informatie over al onze inspanningen en actiepunten, kunt u teruglezen op onze Duurzaam Reizen pagina.

Blank

Hoe kan ik mij inschrijven voor de nieuwsbrief?

Wanneer u het offerteformulier invult, kunt u aangeven of u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Daarnaast kunt u zich gemakkelijk inschrijven via de geelgekleurde pop-up links onderin of middels de informatie in de footer (onderaan iedere pagina op onze website). Wij houden onze lezers via de nieuwsbrief op de hoogte van de laatste ontwikkelingen waaronder nieuwe bestemmingen, gemaakte inspectiereizen van de reisspecialisten, favoriete en/of nieuwe accommodaties of de laatste blogs.

Blank

​Privacy Statement

Tico Reizen respecteert de privacy van alle gebruikers van haar website en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft, vertrouwelijk wordt behandeld. Wij houden ons aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). U kunt onze privacyverklaring vinden onderaan de website en via de link ‘privacyverklaring’.

Hoe kan ik jullie bereiken?

Openingstijden

Van maandag t/m vrijdag zijn wij van 09:30 uur tot 17:30 uur telefonisch te bereiken op telefoonnummer 020 - 788 7777. Mocht u ons buiten deze tijden willen bereiken, dan kunt u een voicemail achterlaten of een e-mail sturen naar info@tico.nl en zullen wij zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Wanneer u een reis bij ons heeft geboekt en van ons de reisbescheiden heeft ontvangen, dan bent u ook op de hoogte van ons noodnummer. Dit nummer is 24/7 te bereiken en dient echt enkel in geval van nood gecontacteerd te worden.

Adresgegevens

Wij werken vanuit ons prettige kantoor aan de centraal gelegen Amsterdamse Keizersgracht. Ons kantoor bevindt zich op de derde verdieping (let op, er is geen lift aanwezig). Het is mogelijk om uw reis bij ons op het kantoor met één van onze reisspecialist door te spreken. Maakt u hiervoor van tevoren wel een afspraak zodat de desbetreffende reisspecialist aanwezig en beschikbaar is?

Tico Reizen
Keizersgracht 75-III
1015 CE Amsterdam

Bereikbaarheid van het kantoor

Indien u een afspraak heeft gemaakt op het kantoor, raden wij u aan om met het openbaar vervoer te komen. Het is ongeveer 10 minuten lopen vanaf Amsterdam Centraal. Mocht u met de auto komen, houd dan wel rekening met hoge parkeertarieven en weinig parkeerplaatsen.

Blank

Wat houdt reisgarantie via SGR, ANVR en Calamiteitenfonds in?

Wij vinden het belangrijk om al onze klanten een goed georganiseerde, veilige en uiteraard ook onbezorgde reis te bezorgen. We zijn dan ook aangesloten bij de belangrijkste kwaliteitskeurmerken binnen de reisbranche: het ANVR, het SGR en de Calamiteitenfonds.

  • Algemene Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de aangeboden reizen en de informatievoorziening.
  • Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). SGR zorgt ervoor dat u bij een faillissement alsnog op reis kunt of de volledige reissom terugbetaald krijgt, ongeacht de bestemming of de hoogte van uw reissom.
  • Het Calamiteitenfonds. Voor al onze in België én Nederland woonachtige klanten is het Calamiteitenfonds er. Mocht zich tijdens uw reis een natuurramp voordoen op uw bestemming of breken er ernstige onlusten uit, dan kan het Calamiteitenfonds dit uitroepen tot calamiteit. Het Calamiteitenfonds zal de extra kosten die gemaakt worden door eventuele aanpassingen van de reis vergoeden. Let op: een pandemie valt niet onder de Calamiteitenfonds-dekking.
Blank

​Hoe kan ik mijn reiservaringen en/of foto's delen?

Wij vinden het fantastisch om mooie foto’s te zien die Tico-reizigers tijdens hun reis maken. Via sociale media blijven wij graag met u in contact en kunt u uw foto's bij ons bekend maken. Wij zijn actief op Instagram, YouTube en Facebook en u kunt ons altijd (voor, tijdens of na de reis) taggen in uw berichten (#TicoReizen en @ticoreizen).

Na de reis zal uw reisspecialist contact met u opnemen om te vragen naar uw reiservaring. We zijn er bijzonder trots op dat wij via de Feedback Company van vele klanten feedback hebben ontvangen en dat hieruit blijkt dat:

  • 100% van de klanten ons aanbeveelt!
  • Wij gemiddeld ★★★★★ krijgen na afsloop van een reis.
  • Wij als reisorganisatie beoordeeld worden met een 9,7.
Blank

Van offerte tot boeking

In onderstaande vragen en antwoorden krijgt u een goed beeld van het gehele boekingsproces van offerte tot boeking.

Hoe kan ik een offerteaanvraag indienen?

Een offerteaanvraag kunt u gemakkelijk en vrijblijvend versturen via onze website. De offerteknoppen zijn goed herkenbaar op onze website in een felgele kleur. Het offerteformulier is ook te vinden via deze link.

Aan de hand van onze voorbeeldreizen kunt u inspiratie opdoen en krijgt u een beeld van hoe de reis er mogelijk uit kan komen te zien. Natuurlijk wordt de reis helemaal naar uw wens samengesteld. In de offerteaanvraag kunt u de hoofdbestemming aangeven en wat uw wensen en voorkeuren zijn. Zodra u uw offerteaanvraag heeft verstuurd, nemen wij contact met u op voor wat aanvullende vragen en gaan daarna met veel plezier aan de gang met het maken van een passend reisvoorstel!

Blank

Hoelang duurt het voordat iemand contact met mij opneemt?

Nadat u een e-mail met offerteaanvraag of ons offerteformulier heeft verstuurd, zal één van onze reisspecialisten de aanvraag z.s.m. oppakken en in behandeling nemen. U ontvangt binnen 2 werkdagen via e-mail of telefonisch een reactie op uw aanvraag.

Hoe lang van tevoren moet ik een reis aanvragen om goede beschikbaarheid te hebben?

De boekingstermijn is per land erg verschillend. Dit heeft voornamelijk te maken met de beschikbaarheid van de accommodaties. Voor reizen naar Afrika raden wij echt aan om een jaar van te voren een aanvraag te versturen, aangezien veel locaties een beperkt aantal accommodaties hebben en deze kleinschalig van aard zijn. Met name voor Namibië en Botswana is dit aan te raden!

Voor reizen naar onze andere bestemmingen raden wij aan om uw aanvraag bij voorkeur tenminste zes maanden van te voren te versturen.

Blank

Hoelang duurt het totdat ik een offerte ontvang?

Nadat wij uw gegevens, wensen en voorkeuren hebben ontvangen, gaan wij direct voor u aan de slag. Uw reisspecialist stelt een mooie op maat gemaakte reis samen welke voldoet aan al uw wensen. Het uitwerken van een maatwerkprogramma kost tijd en wanneer beschikbaarheid van accommodaties of andere reisonderdelen gecheckt moet worden, kan het ca. 1-2 weken duren voordat u van ons het reisvoorstel ontvangt, afhankelijk van de bestemming. Uiteraard houdt uw reisspecialist u op de hoogte van de vorderingen.

Kan ik mijn vluchten zelf boeken of moeten deze onderdeel zijn van de reis?

Als gespecialiseerde reisorganisatie werken wij samen met veel verschillende luchtvaartmaatschappijen. Bij voorkeur verzorgen wij uw vluchten, aangezien ze onderdeel zijn van een grotere logistiek. Boeken wij de vluchten, dan zijn we er tijdig bij om evt. vluchtschemawijzigingen op te vangen.

U bent echter geheel vrij om uw eigen intercontinentale vluchten te boeken. Wanneer u zelf zorg draagt voor het boeken van de vluchten, verneemt uw reisspecialist dit graag zodat deze niet zullen worden opgenomen in het voorstel.

Binnenlandse vluchten

Indien er veel binnenlandse vluchten benodigd zijn, dan verzorgen wij deze wel en kunt u deze in principe niet zelf boeken. Op de meeste bestemmingen zijn er op binnenlandse vluchten regelmatig wijzigingen welke van invloed zijn op uw programma. Voor een naadloos op elkaar aansluitende logistiek, is het van belang dat Tico Reizen deze vluchten in beheer heeft.

Blank

Verschilt de reissom met de indicaties op de website?

Alle reissommen die op onze website zijn weergeven, zijn indicatief. De prijs van uw reis kan verschillen omdat er talloze factoren van invloed zijn op een reissom. Zo zal uw reisperiode afwijken van de berekende (schouderseizoen) tarieven, variëren vluchtprijzen en hebben we te maken met schommelende valutakoersen. Daarnaast wordt uw reis op maat gemaakt, waardoor de reis andere activiteiten, een andere route en andere accommodaties kan bevatten dan onze voorbeeldreizen.

Hoe boek ik een reis?

Het ontvangen reisvoorstel is (hopelijk) een prachtige vertaling van uw wensen. Wanneer de reis helemaal naar wens is, dan geeft u dit aan bij uw reisspecialist die u vervolgens een boekingsformulier zal toesturen. Op dit formulier - wat wij graag zo volledig mogelijk ingevuld en getekend retour zien - kunt u al uw voorkeuren, de belangrijkste persoonsgegevens en eventuele diëten/allergieën noteren. Wanneer alle gegevens ontvangen zijn, zal worden gestart met het definitief maken van alle reisonderdelen en zullen de benodigde aanbetalingen om uw plaats te kunnen garanderen, worden gedaan. Zodra de volledige reis is vastgelegd, ontvangt u de bevestiging van de reis inclusief de factuur.

Blank

Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

De reisbescheiden zullen ca. 2 weken voor vertrek worden verstuurd. U ontvangt - gebundeld in een mooie map - alle informatie die u nodig heeft tijdens de reis. De reisbescheiden zullen zowel per post als per e-mail worden verstuurd en bevatten o.a.:

  • uitdraai van de door Tico gereserveerde vluchten
  • het bevestigde reisprogramma
  • een overzicht van alle geboekte reisonderdelen
  • alle benodigde contactgegevens van Tico Reizen en alle lokale partners
  • evt. uw visum
Blank

Reisdocumenten

In onderstaande vragen en antwoorden vindt u veelgestelde vragen terug over de reisdocumenten die u bij zich moet dragen.

Heb ik een visum voor mijn reis nodig?

Voor sommige landen heeft u als bezoeker een visum nodig. Uiteraard hoor u van ons wanneer dit het geval is en hoe u dit visum kunt verzorgen. Het is zelden mogeljk dat Tico dit visum voor u kan verzorgen i.v.m. het delen van persoonlijke gegevens. U kunt het visum meestal regelen via de officiële website van de desbetreffende overheid, maar mocht u gaan voor gemak en het werk liever uitbesteden, dan kunt u de Visumcentrale contacteren.

Tot wanneer moet mijn paspoort geldig zijn?

Het verschilt per land tot wanneer uw paspoort geldig moet zijn. Vaak geldt voor onze reisbestemmingen dat uw paspoort minimaal nog 6 maanden geldig moet zijn na thuiskomst. Daarnaast wordt het aangeraden altijd 2 lege pagina’s in het paspoort te hebben.

Blank

Heb ik vaccinaties nodig voor mijn reis? Waar kan ik die halen?

Voor sommige landen heeft u vaccinaties nodig. U kunt voor de benodigde vaccinaties o.a. terecht op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering of bij de plaatselijke GGD. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor de juiste vaccinaties. Uw reisspecialist bij Tico kan uit eigen ervaring spreken over vaccinaties en profylaxe, maar wij mogen hier als touroperator geen concrete uitspraken over doen. Bij de juiste instanties kunt u zich echter perfect laten informeren voorafgaand aan uw reis.

Blank

Annuleren of wijzigen

In onderstaande vragen en antwoorden leest u de meest gestelde vragen over het wijzigen of annuleren van uw reis.

Is het mogelijk nog een wijziging door te geven na het boeken?

Mocht u een wijziging wensen in uw reeds bevestigde programma, dan is dit mogelijk. Neemt u contact op met uw reisspecialist om de wijziging door te geven? Houdt u er rekening mee dat na definitieve bevestiging van de reis, er kosten verbonden kunnen zijn aan het wijzigen van de reis. Wanneer voor het wijzigen van uw programma bv. een vluchtwijziging benodigd is, zullen hier administratiekosten voor in rekening worden gebracht.

Blank

Wat zijn de annuleringsvoorwaarden van mijn reis?

Op al onze reizen zijn de ANVR-Reizigersvoorwaarden (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) van toepassing, de overkoepelende branche-organisatie voor de reiswereld. Aanvullend gelden ook de Reisvoorwaarden van Tico Reizen zelf. In Artikel 3 treft u de annuleringsvoorwaarden.

Zorg voor een goede annuleringsverzekering

Mocht u de reis onverhoopt moeten annuleren, dan gelden er annuleringskosten welke, afhankelijk van het tijdstip van annuleren, kunnen oplopen tot 100%. Wij raden u ten zeerste aan om een annuleringsverzekering af te sluiten. Een (aflopende) annuleringsverzekering dient bij voorkeur binnen 7 dagen na factuurdatum afgesloten te worden. Indien u een doorlopende annuleringsverzekering heeft, is het raadzaam om te controleren of de volledige reissom wordt gedekt door de verzekeringsmaatschappij. Soms is het noodzakelijk om het verzekerde bedrag (eenmalig) te verhogen. Beschikt u (nog) niet over een annuleringsverzekering en wilt u uw bij Tico geboekte vakantie verzekeren, dan horen we het graag zodat wij hierbij kunnen bemiddelen.

Blank

Hoe moet ik mijn reis annuleren?

Mocht u de reis moeten annuleren, dan dient u de reis per e-mail te annuleren bij uw reisspecialist. Uw reisspecialist zal een annuleringsfactuur voor u opstellen waarop de eventuele annuleringskosten zijn opgenomen.

Waar kan ik het beste mijn annuleringsverzekering afsluiten?

Het kan voorkomen dat uw reis wegens bepaalde omstandigheden niet meer door kan gaan. Naast dat dit natuurlijk ontzettend jammer is, brengt het mogelijk ook annuleringskosten met zich mee. Als u zich hier op wilt voorbereiden, kunt u een kortlopende annuleringsverzekering afsluiten.

Tico Reizen werkt al vele jaren samen met de Europeesche Verzekeringen (onderdeel van a.s.r). Bij deze verzekering kunt u kiezen voor een standaard óf All-Risk annuleringsverzekering. Zodra u uw besluit heeft gemaakt, dient u binnen 7 dagen na de factuurdatum uw voorkeur door te geven. U ontvangt vervolgens direct van de Europeesche Verzekeringen de factuur en de polis per post. Uiteraard assisteren wij u graag bij het afsluiten van deze verzekering.

Blank

Betaling

In onderstaande vragen leest u hoe en wanneer u de reissom kunt betalen.

Wanneer moet ik mijn reissom betalen?

Wanneer u akkoord bent gegaan met het reisvoorstel en de reis volledig voor u is geboekt en bevestigd, ontvangt u van ons de factuur waarop de betalingsvoorwaarden vermeld.


  • De aanbetaling dient binnen 10 dagen voldaan te worden.
  • Het restbedrag dient uiterlijk 42 dagen voor vertrek bij ons ontvangen te zijn. Ongeveer 45 dagen voor vertrek zullen wij u een restant factuur toesturen met het nog te betalen bedrag.

Hoe kan ik mijn reissom betalen?

Uw reissom kan worden voldaan via een overschrijving op rekening van Tico Reizen. Daarnaast kan de reissom desgewenst (gedeeltelijk) contant worden voldaan, via American Express creditcard worden betaald, of via Paypal. Wij informeren u graag over de werkwijze en de provisie van de creditcardmaatschappij en Paypal.

Blank

Vluchten

Onderstaande vragen hebben betrekking op uw vluchten die onderdeel uitmaken van de reis.

Kan ik stoelen reserveren op de vluchten?

Bij het vastleggen van uw vluchten, reserveren wij direct stoelen indien dit gratis kan. Zijn er extra kosten aan verbonden, dan krijgt u zelf de mogelijkheid om stoelen te reserveren. Hiervoor ontvangt u het reserveringsnummer van de luchtvaartmaatschappij. Voor Business Class vluchten zullen wij altijd uw stoelen kunnen reserveren.

Blank

Kan ik upgraden op mijn punten?

Bent lid van een loyaliteitsprogramma (bv. KLM Flying Blue) en spaart u punten bij een luchtvaartmaatschappij of alliantie? Laat ons dit zeker weten zodat wij uw kaartnummers kunnen toevoegen aan de reservering en u in aanmerking komt voor het sparen van punten of een mogelijke upgrade op de luchthaven afhankelijk de status van uw lidmaatschap.

Upgraden van uw vluchten op punten

Het is niet mogelijk om uw bij Tico te boeken vluchten te upgraden op uw punten. Indien u uw punten wenst in te zetten voor een vluchtreservering of evt. upgrade, dient u zelf contact op te nemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij en uw vluchten direct te boeken. Dergelijke loyaliteitsprogramma's werken enkel tussen klant en luchtvaartmaatschappij.

Blank

Hoe lang moet ik voor vertrek aanwezig zijn op de luchthaven?

Voor alle vluchten naar het buitenland geldt een aanwezigheid van 3 uur van te voren. Door u aan dit advies te houden, hoeft u zich niet te haasten op de luchthaven.

Voor binnenlandse vluchten (wanneer van toepassing) adviseren wij u 1,5 à 2 uur aan te houden.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Doorgaans mag u 23 kilogram per persoon meenemen in uw ruimbagage plus nog 1 stuk handbagage wanneer u Economy Class vliegt. Reist u Business Class, dan varieert de bagagevrijdom voor ruimbagage van 2 stuks à 23 kilogram per persoon, tot wel 40 of 50 kilogram per persoon, afhankelijk van de maatschapppij waarmee u vliegt.

Het verschilt enorm per bestemming. Soms wordt gevlogen met kleinere toestellen en gelden er andere vereisten. Uiteraard informeren wij u over de maximale bagagevrijdom op uw vluchten. In principe zijn alle door Tico verzorgde vluchten inclusief 1 stuk ruimbagage en 1 stuk handbagage per persoon.

Blank

Tijdens de reis

Informatie die tijdens de reis van pas kan komen.

Als ik tijdens mijn reis vragen heb, met wie neem ik dan contact op?

Tijdens uw reis is onze lokale partner uw aanspreekpunt. Al uw vragen kunt u aan hen stellen. Het telefoonnummer van de lokale partner ontvangt u bij uw reisbescheiden, ca. 2 weken voor vertrek. Uiteraard kunt u ook altijd terugvallen op uw reisspecialist bij Tico Reizen. Mocht u er met de lokale agent niet uitkomen dan kunt u altijd telefonisch of per e-mail contact opnemen met hem of haar. In geval van nood kunt u 24/7 contact opnemen met het noodnummer van Tico Reizen, wat al onze reizigers ontvangen bij de reisbescheiden.

Welke souvenirs mag ik meenemen?

Het is begrijpelijk dat u na een mooie vakantie souvenirs mee wilt nemen. Echter mogen sommige souvenirs het land van thuiskomst niet in. Dit heeft te maken met bedreigde dier- en plantsoorten. Op de website van de belastingdienst vindt u welke souvenirs u niet mag invoeren naar Nederland of België.

Blank

Hoe kan ik het beste betalen op bestemming?

Wij adviseren u een betaalpas mee te nemen waarmee u in het buitenland lokaal geld kunt opnemen. Controleert u voor vertrek bij uw bank of de bankpassen geactiveerd moeten worden voor gebruik buiten Nederland of zelfs Europa? Daarnaast is het altijd handig om in bezit te zijn van één of meerdere creditcards. Mocht uw bankpas niet geaccepteerd worden of niet werken, dan kunt u in ieder geval betalen met uw creditcard.

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol reisinspiratie, verhalen en aanbiedingen

Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol reisinspiratie, verhalen en aanbiedingen

Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.

© Tico Reizen 2017 - Privé-reizen op maat