Logo bg white

Veelgestelde vragen

Op deze pagina treft u een overzicht aan van de veel gestelde vragen over Tico Reizen, onze werkwijze en wat u kunt verwachten van ons als reisorganisatie. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met u op!

Algemene vragen

Onderstaand treft u een overzicht aan van alle algemene vragen over Tico Reizen.

Wie is Tico Reizen en wat doen we?

Tico Reizen is een kleinschalige reisorganisatie bestaande uit een klein en gedreven team van enthousiaste specialisten. Ons bescheiden maar sfeervolle kantoor in de prachtige Amsterdamse grachtengordel is de plek van waaruit we exclusieve, op maat gemaakte reizen samenstellen naar vele bestemmingen in Afrika, Azië, Europa, Latijns-Amerika, de Poolgebieden en Oceanië. Al sinds 1993 zijn we actief en sindsdien hebben we een mooie vaste klantenkring op weten te bouwen.

Meer informatie over ons team vindt u op onze Team pagina.

Door onze jarenlange expertise en samenwerking met uitstekende partners ter plaatse zijn wij specialist in de organisatie van unieke reizen met een zeer hoog serviceniveau. In onze reizen voeren unieke excursies, schitterende accommodaties en een uitstekende logistiek de boventoon. Wij nemen u de organisatie van de volledige reis graag uit handen, zodat u met minimale inspanning, maximaal kunt genieten.

Blank

Wat moet ik mij bij de verschillende voorbeeldreizen voorstellen?

Voor iedere Tico-bestemming hebben we een aantal prachtige voorbeeldreizen en unieke arrangementen op onze website staan. Op deze manier kunt u alvast kennismaken met enkele routes (voorbeeldreizen) en accommodaties (arrangementen) die wij van harte kunnen aanbevelen.

Bij veel voorbeeldreizen ziet u onze benaming 'Delight', 'Deluxe', 'Remote' en 'Compleet' terug. Voor een overzicht van de specifieke kenmerken van onze reizen, verwijzen wij u graag door naar deze blog.

Welk type accommodaties kunnen onderdeel uitmaken van mijn reis?

U kunt in uw offerteaanvraag aangeven in welk type accommodaties u wilt overnachten; u kunt het gewenste aantal sterren noteren evenals een voorkeur doorgeven voor design hotels of boutique hotels. Afhankelijk van uw doorgegeven budget en genoteerde wensen, worden er accommodaties voor u geselecteerd welke aansluiten bij uw doorgegeven criteria. Wij hanteren ons eigen sterren systeem ★★★★, waarin wij sterren toekennen aan een accommodatie. In uw persoonlijke reisprogramma kunt u de sterren voor het gekozen hotel terugvinden. De meeste hotels en lodges in onze reisprogramma's hebben drie, vier of vijf sterren.

Blank

Aan welk budget moet ik denken bij jullie reizen?

Tico Reizen biedt exclusieve op maat gemaakte reizen aan. Uw reis bevat bijzondere accommodaties en onvergetelijke excursies. Het budget verschilt per bestemming en is zeer afhankelijk van allerlei factoren waaronder de accommodatiekeuze, reisduur en aard van de geselecteerde excursies.

Al onze voorbeeldreizen die u op onze website kunt bekijken zijn allen uitgerust met een indicatieve reissom ter referentie. Onze focus ligt op bijzonder, exclusief en onvergetelijk en onze reizen zijn dan ook zeker niet voordelig.

Waarom zou ik mijn reis bij Tico boeken?

Als u zorgeloos en exclusief op reis wilt, het prettig vindt een direct aanspreekpunt te hebben en houdt van mooie accommodaties, dan bent u bij Tico Reizen aan het juiste adres. Onze reisspecialisten hebben alle bestemmingen zelf bezocht en kunnen aan de hand van hun kennis met enthousiasme een persoonlijke reis voor u samenstellen. Naast dat wij maatwerk leveren, heeft u een goed vangnet voorafgaand én tijdens de reis. Wij zijn aangesloten bij het ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds, dus al onze reizigers profiteren van de zekerheden die worden aangeboden.

Kwaliteit staat bij ons centraal en het leveren van maatwerk is ons uitgangspunt. Geen enkele door ons samengestelde reis is hetzelfde. Het verblijf is wanneer mogelijk (zeer) comfortabel, bijzonder en draagt bij aan de reisbeleving. De reis bevat alle ingrediënten voor een prachtige, ontspannen rondreis ter plaatse. We helpen u (waar nodig) tevens met het aanvragen van een visum en ook voor extra verzekeringen kunt u bij ons terecht. Wij zorgen er samen met onze deskundige lokale partners voor dat alle vluchten, het transport, de mooiste activiteiten en meest bijzondere accommodaties naadloos op elkaar aansluiten, zodat u ter plaatse niets anders hoeft te doen dan zorgeloos te genieten van uw ultieme reisbeleving.

Meer informatie over het ontstaan van Tico kunt u teruglezen op de 'Over Tico Reizen' pagina.

Blank

Hoe kan ik mij inschrijven voor de nieuwsbrief?

Wanneer u het offerteformulier invult, kunt u aangeven of u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Daarnaast kunt u zich gemakkelijk inschrijven via de geelgekleurde pop-up links onderin of middels de informatie in de footer (onderaan iedere pagina op onze website). Wij houden onze lezers via de nieuwsbrief op de hoogte van de laatste ontwikkelingen waaronder nieuwe bestemmingen, gemaakte inspectiereizen van de reisspecialisten, favoriete en/of nieuwe accommodaties of de laatste blogs.

Blank

​Privacy Statement

Tico Reizen respecteert de privacy van alle gebruikers van haar website en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft, vertrouwelijk wordt behandeld. Wij houden ons aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). U kunt onze privacyverklaring vinden onderaan de website en via de link ‘privacyverklaring’.

Hoe kan ik jullie bereiken?

Openingstijden

Doordeweeks zijn wij van 09:30 uur tot 17:30 uur telefonisch te bereiken op telefoonnummer 020 - 788 7777. Mocht u ons buiten deze tijden willen bereiken, dan kunt u een voicemail achterlaten of een e-mail sturen en zullen wij zo snel mogelijk contact met u opnemen. Wanneer u een reis bij ons heeft geboekt en van ons de reisbescheiden heeft ontvangen, dan bent u ook op de hoogte van ons noodnummer. Dit nummer is 24/7 te bereiken en dient echt enkel in geval van nood gecontacteerd te worden.

Adresgegevens

Wij werken vanuit ons prettige kantoor aan de centraal gelegen Amsterdamse Keizersgracht. Ons kantoor bevindt zich op de derde verdieping (let op, er is geen lift aanwezig). Het is mogelijk om uw reis bij ons op het kantoor met één van onze reisspecialist door te spreken. Maakt u hiervoor van tevoren wel een afspraak zodat de desbetreffende reisspecialist aanwezig en beschikbaar is?

Tico Reizen
Keizersgracht 75-III
1015 CE Amsterdam

Bereikbaarheid van het kantoor

Indien u een afspraak heeft gemaakt op het kantoor, raden wij u aan om met het openbaar vervoer te komen. Het is ongeveer 10 minuten lopen vanaf Amsterdam Centraal. Mocht u met de auto komen, houd dan wel rekening met hoge parkeertarieven en weinig parkeerplaatsen.

Blank

Wat houdt reisgarantie via SGR, ANVR en Calamiteitenfonds in?

Wij vinden het belangrijk om al onze klanten een goed georganiseerde, veilige en uiteraard ook onbezorgde reis te bezorgen. We zijn dan ook aangesloten bij de belangrijkste kwaliteitskeurmerken binnen de reisbranche: het ANVR, het SGR en de Calamiteitenfonds.

  • Algemene Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de aangeboden reizen en de informatievoorziening.
  • Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). SGR zorgt ervoor dat u bij een faillissement alsnog op reis kunt of de volledige reissom terugbetaald krijgt, ongeacht de bestemming of de hoogte van uw reissom.
  • Het Calamiteitenfonds. Voor al onze in België én Nederland woonachtige klanten is de Calamiteitenfonds garantie van toepassing. Mocht zich tijdens uw reis een natuurramp voordoen op uw bestemming of mochten er ernstige onlusten uitbreken, dan kan het Calamiteitenfonds dit uitroepen tot calamiteit. Het Calamiteitenfonds zal de extra kosten die gemaakt worden door eventuele aanpassingen van de reis vergoeden.

​Hoe kan ik mijn reiservaringen en/of foto's delen?

Wij vinden het fantastisch om mooie foto’s te zien die Tico-reizigers tijdens hun reis maken. Via sociale media blijven wij graag met u in contact en kunt u uw foto's bij ons bekend maken. Wij zijn actief op Instagram, YouTube en Facebook en u kunt ons altijd (voor, tijdens of na de reis) taggen in uw berichten (#TicoReizen en @ticoreizen).

Na de reis zal uw reisspecialist contact met u opnemen om te vragen naar uw reiservaring. We zijn er bijzonder trots op dat wij via de Feedback Company van vele klanten feedback hebben ontvangen en dat hieruit blijkt dat:

  • 100% van de klanten ons aanbeveelt!
  • Wij gemiddeld ★★★★★ krijgen na afsloop van een reis.
  • Wij als reisorganisatie beoordeeld worden met een 9,7.
Blank

Van offerte tot boeking

In onderstaande vragen en antwoorden krijgt u een goed beeld van het gehele boekingsproces van offerte tot boeking.

Hoe kan ik een offerteaanvraag indienen?

Een offerteaanvraag kunt u gemakkelijk en vrijblijvend versturen via onze website. Dit kunt u doen door op het gele tabje offerte te klikken. Aan de hand van onze voorbeeldreizen kunt u inspiratie opdoen en krijgt u een beeld van hoe de reis er mogelijk uit kan komen te zien. Natuurlijk wordt de reis helemaal naar uw wens samengesteld. In de offerteaanvraag kunt u de hoofdbestemming aangeven en wat uw wensen en voorkeuren zijn. Zodra u uw offerteaanvraag heeft verstuurd, gaan wij met veel plezier aan de gang met het maken van een passend reisvoorstel!

Hoelang duurt het voordat iemand contact met mij opneemt?

Nadat u een e-mail met offerteaanvraag of ons offerteformulier heeft verstuurd, zal één van onze reisspecialisten de aanvraag oppakken en in behandeling nemen. De reisspecialist beoordeelt of uw aanvraag een goede match is met de reizen die wij aanbieden. U ontvangt binnen 2 werkdagen via e-mail of telefonisch een reactie op uw aanvraag.

Hoelang van tevoren moet ik een reis aanvragen om goede beschikbaarheid te hebben?

De boekingstermijn is per land erg verschillend. Dit heeft voornamelijk te maken met de beschikbaarheid van de accommodaties. Voor reizen naar Afrika raden wij echt aan om een jaar van te voren een aanvraag te versturen, aangezien veel locaties een beperkt aantal accommodaties hebben en deze kleinschalig van aard zijn. Met name voor Namibië en Botswana is dit aan te raden! Voor reizen naar onze andere bestemmingen raden wij aan om uw aanvraag zes maanden van te voren te versturen.

Hoelang duurt het totdat ik een offerte ontvang?

Nadat wij uw gegevens, wensen en voorkeuren hebben ontvangen, gaan wij direct voor u aan de slag. Uw reisspecialist stelt een mooie op maat gemaakte reis samen welke voldoet aan al uw wensen. Om u ervan te verzekeren dat het een onvergetelijke reis wordt, werken wij samen met uitstekende partners in het buitenland. Wanneer beschikbaarheid van accommodaties of andere reisonderdelen gecheckt moet worden, kan het ca. een week duren voordat u van ons het reisvoorstel ontvangt.

Kan ik mijn vluchten zelf boeken of moeten deze onderdeel zijn van de reis?

Als gespecialiseerde reisorganisatie werken wij samen met veel verschillende vliegtuigmaatschappijen. Echter bent u geheel vrij om uw eigen vluchten te boeken. Wanneer u zelf zorg draagt voor het boeken van de (intercontinentale) vluchten, verneemt uw reisspecialist dit graag zodat deze buiten het reisvoorstel zullen vallen.

Blank

Verschilt de reissom met de indicaties op de website?

Alle reissommen die op onze website zijn weergeven, zijn indicatief. De prijs van uw reis kan verschillen vanwege o.a. de data waarop u besluit te reizen: in het hoogseizoen liggen de prijzen voor accommodaties uiteraard hoger. Ook vluchtprijzen kunnen voor verschillen tussen de indicatie en daadwerkelijke reissom zorgen. Daarnaast wordt uw reis op maat gemaakt, waardoor de reis andere activiteiten, een andere route en andere accommodaties kan bevatten dan onze voorbeeldreizen.

Hoe boek ik een reis?

Het ontvangen reisvoorstel is (hopelijk) een prachtige vertaling van uw wensen. Wanneer de reis helemaal naar wens is, vult u het boekingsformulier in waarop u al uw voorkeuren, de belangrijkste persoonsgegevens en eventuele diëten/allergieën kunt doorgeven. Wanneer alle gegevens ontvangen zijn, wordt de reis voor u geboekt. Zodra de volledige reis is vastgelegd, ontvangt u de bevestiging van de bevestigde reis inclusief de factuur.

Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

De reisbescheiden zullen ca. 2 weken voor vertrek worden verstuurd. U ontvangt - gebundeld in een mooie reisbescheiden map - alle informatie die nodig is tijdens de reis; zoals een uitdraai van de door Tico gereserveerde vluchten, het bevestigde reisprogramma, adressenlijst met belangrijke telefoonnummers en de verzamelvoucher(s). De reisbescheiden zullen zowel per post als per e-mail verstuurd worden. In de reisbescheiden vindt u tevens informatie over het land dat u gaat bezoeken en telefoonnummers in het geval van nood.

Blank

Reisdocumenten

In onderstaande vragen en antwoorden vindt u veelgestelde vragen terug over de reisdocumenten die u bij zich moet dragen.

Heb ik een toeristenvisum voor mijn reis nodig?

Voor sommige landen komt het voor dat een visum verplicht wordt gesteld. Met name voor Aziatische bestemmingen is soms een geldig toeristenvisum nodig. Zodra de Tico reis is bevestigd, adviseren wij onze klanten - wanneer van toepassing - het visum te regelen. Dit kan via de officiële website van de desbetreffende overheid worden geregeld, maar mocht u gaan voor gemak en het werk liever uitbesteden, dan kunt u de Visumcentrale contacteren.

Tot wanneer moet mijn paspoort geldig zijn?

Het verschilt per land tot wanneer uw paspoort geldig moet zijn. Vaak geldt voor onze reisbestemmingen dat uw paspoort minimaal nog 6 maanden geldig moet zijn na thuiskomst. Daarnaast wordt het aangeraden altijd 2 lege pagina’s in het paspoort te hebben.

Heb ik vaccinaties nodig voor mijn reis? Waar kan ik die halen?

Voor sommige landen heeft u vaccinaties nodig. U kunt voor de benodigde vaccinaties o.a. terecht op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering of bij de plaatselijke GGD. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor de juiste vaccinaties. Uw reisspecialist bij Tico kan uit eigen ervaring spreken over vaccinaties en profylaxe, maar wij mogen hier als touroperator geen concrete uitspraken over doen. Bij de juiste instanties kunt u zich echter perfect laten informeren voorafgaand aan uw reis.

Blank

Annuleren of wijzigen

In onderstaande vragen en antwoorden leest u de meest gestelde vragen over het wijzigen of annuleren van uw reis.

Is het mogelijk nog een wijziging door te geven na het boeken?

Mocht u een wijziging wensen in uw reeds bevestigde programma, dan is dit mogelijk. Neemt u contact op met uw reisspecialist om de wijziging door te geven?

Wat zijn de annulerings-voorwaarden? (ANVR & Tico)

Op al onze reizen zijn de voorwaarden van de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) van toepassing, de overkoepelende branche-organisatie voor de reiswereld. Aanvullend gelden ook de Reisvoorwaarden van Tico Reizen zelf. U ontvangt beide voorwaarden altijd samen met ieder reisvoorstel en kunt ze tevens terugvinden op onze website bij Reisvoorwaarden. In Artikel 3 van de Reisvoorwaarden van Tico Reizen, treft u de annuleringsvoorwaarden.

Mocht u de reis onverhoopt moeten annuleren, dan gelden er annuleringskosten welke, afhankelijk van het tijdstip van annuleren, kunnen oplopen tot 100%. Wij raden u ten zeerste aan om een annuleringsverzekering af te sluiten. Een (aflopende) annuleringsverzekering dient bij voorkeur binnen 7 dagen na factuurdatum afgesloten te worden. Indien u een doorlopende annuleringsverzekering heeft, is het raadzaam om te controleren of de volledige reissom wordt gedekt door de verzekeringsmaatschappij. Soms is het noodzakelijk om het verzekerde bedrag (eenmalig) te verhogen. Beschikt u (nog) niet over een doorlopende annuleringsverzekering en wilt u uw bij Tico Reizen geboekte vakantie verzekeren, dan horen we het graag.

Hoe moet ik mijn reis annuleren?

Mocht u de reis moeten annuleren, dan dient u de reis per e-mail te annuleren bij uw reisspecialist. Uw reisspecialist zal een annuleringsfactuur voor u opstellen waarop de eventuele annuleringskosten zijn opgenomen.

Waar kan ik het beste mijn annuleringsverzekering afsluiten?

Het kan voorkomen dat uw reis wegens bepaalde omstandigheden niet meer door kan gaan. Naast dat dit natuurlijk ontzettend jammer is, brengt het mogelijk ook annuleringskosten met zich mee. Als u zich hier op wilt voorbereiden, kunt u een kortlopende annuleringsverzekering afsluiten. Tico Reizen werkt al vele jaren samen met de Europeesche Verzekeringen (onderdeel van a.s.r). Bij deze verzekering kunt u kiezen voor een standaard of All-Risk annuleringsverzekering. Zodra u uw besluit heeft gemaakt, dient u binnen 7 dagen na de factuurdatum uw voorkeur door te geven. U ontvangt vervolgens direct van de Europeesche Verzekeringen de factuur en de polis per post.

Blank

Betaling

In onderstaande vragen leest u hoe en wanneer u de reissom kunt betalen.

Wanneer moet ik mijn reissom betalen?

Wanneer u akkoord bent gegaan met het reisvoorstel en de reis volledig voor u is geboekt en bevestigd, ontvangt u de bevestigde reis en de factuur. Op de factuur staan de betalingsvoorwaarden vermeld. De aanbetaling dient binnen 10 dagen voldaan te worden. Het restbedrag dient uiterlijk 42 dagen voor vertrek bij ons ontvangen te zijn. Ongeveer 45 dagen voor vertrek zullen wij u een restant factuur toesturen met het nog te betalen bedrag.

Hoe kan ik mijn reissom betalen?

Uw reissom kan worden voldaan via een overschrijving op rekening van Tico Reizen. Daarnaast kan de reissom desgewenst (gedeeltelijk) contant worden voldaan, via American Express creditcard worden betaald, of via Paypal. Wij informeren u graag over de werkwijze en de provisie van de creditcardmaatschappij en Paypal.

Blank

Vluchten

Onderstaande vragen hebben betrekking op uw vluchten die onderdeel uitmaken van de reis.

Kan ik stoelen reserveren/upgrade

Indien stoelen gratis gereserveerd kunnen worden, dan zullen wij voor u de stoelen reserveren. Als dit niet het geval is, dan krijgt u zelf de mogelijkheid om stoelen te reserveren. Hiervoor ontvangt u het reserveringsnummer.

Hoelang moet ik voor vertrek aanwezig zijn op de luchthaven?

Voor alle vluchten naar het buitenland geldt een aanwezigheid van 3 uur van te voren. Door u aan dit advies te houden, hoeft u zich niet te haasten op de luchthaven. Voor binnenlandse vluchten (wanneer van toepassing) adviseren wij u 1,5 à 2 uur aan te houden.

Hoeveel bagage mag ik mee op reis?

Doorgaans mag u 23 kilogram aan spullen meenemen in uw bagage. Echter kan dit per bestemming verschillen. Zo geldt voor reizen naar Botswana (waar gevlogen wordt met kleine toestellen) een limiet van 20 kg per persoon. Natuurlijk geven wij het exacte aantal kilogram direct door aan u.

Blank

Tijdens de reis

Informatie die tijdens de reis van pas kan komen.

Als ik tijdens mijn reis vragen heb, met wie neem ik dan contact op?

Tijdens uw reis is onze lokale partner uw aanspreekpunt. Uw vragen kunt u aan hen stellen. Het telefoonnummer van de lokale partner ontvangt u in uw reisbescheiden. Uiteraard kunt u ook altijd terugvallen op uw reisspecialist bij Tico Reizen. Mocht u er met de lokale agent niet uitkomen dan kunt u altijd telefonisch of per e-mail contact opnemen met hem of haar. In geval van nood kunt u 24/7 contact opnemen met de noodtelefoon van Tico.

Welke souvenirs mag ik meenemen?

Het is begrijpelijk dat u na een mooie vakantie souvenirs mee wilt nemen. Echter mogen sommige souvenirs het land van thuiskomst niet in. Dit heeft te maken met bedreigde dier- en plantsoorten. Op de website van de belastingdienst vindt u welke souvenirs u niet naar Nederland of België mag nemen.

Hoe kan ik het beste betalen op bestemming?

Wij adviseren u een pinpas mee te nemen waarmee u in het buitenland lokaal geld kunt pinnen. Controleert u voor vertrek bij uw bank of de bankpassen geactiveerd moeten worden voor gebruik buiten Europa? Daarnaast is het altijd handig om in bezit te zijn van een creditcard. Mocht uw pinpas niet geaccepteerd worden of niet werken, dan kunt u in ieder geval betalen met uw creditcard.

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol reisinspiratie, verhalen en aanbiedingen.

Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol reisinspiratie, verhalen en aanbiedingen.

Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.

© Tico Reizen 2017 - Privé reizen op maat